Антиоксиданти

Какво е коензим Q10 (CoQ10) и какви са ползите от него
0

Какво е коензим Q10 (CoQ10) и какви са ползите от него

Коензим Q10, известен още като CoQ10, е съединение направено от тялото ви и съхранявано в митохондриите на вашите клетки (1), което играе няколко критични роли в тялото. Например клетките на тялото се нуждаят от това съединение, за да произвеждат енергията, която им позволява да функционират. 

 


Съдържание на статията

 


CoQ10 е антиоксидант, който тялото произвежда по естествен начин и съхранява в компоненти на клетката, наречени митохондрии.  

Като антиоксидант, CoQ10 защитава и клетките в тялото, като неутрализира свободните радикали, което намалява оксидативния стрес в организма. 

Оксидативният стрес може да причини увреждане на тъканите, възпаление и клетъчна апоптоза или клетъчна смърт.

Съществуват връзки между оксидативния стрес и редица разстройства, включително болестта на Алцхаймер и болестта на Паркинсон. Те също така защитават клетките от болестотворни бактерии или вируси (2).

Коензим Q10 участва в производството на аденозин трифосфат (ATP), който участва в трансфера на енергия в клетките (1). 

Като се има предвид, че аденозин трифосфат (ATP), се използва за изпълнение на всички функции на организма и окислителното увреждане е разрушително за клетките, не е изненадващо, че някои хронични заболявания са свързани с ниски нива на CoQ10 (3).

Естествено нивата на CoQ10 намаляват с възрастта. По този начин изглежда, че възрастните хора имат недостиг на това съединение.

Учените са установили връзки между недостиг на CoQ10 и сърдечни заболявания и рак. За щастие можете да получите и CoQ10 чрез добавки или храни.

Здравните състояния като сърдечни заболявания, мозъчни разстройства, диабет и рак са свързани с ниските нива на CoQ10 (4).

Не е ясно дали ниските нива на CoQ10 причиняват тези заболявания или са резултат от тях. Едно е сигурно: много изследвания разкриха широкия спектър от ползи за здравето на CoQ10.

CoQ10 присъства във всяка клетка на вашето тяло. Въпреки това, най-високите концентрации се намират в органи с най-големи енергийни нужди, като сърцето, бъбреците, белите дробове и черния дроб (5).

В тази статия обсъждаме ползите за здравето и рисковете от приема на коензим Q10 (CoQ10) добавки. Ето всичко, което трябва да знаете за това съединение. 

 

Co Q10 може да помогне за лечение на сърдечна недостатъчност

Сърдечната недостатъчност често е следствие от други сърдечни състояния, като например коронарна болест на артерията или високо кръвно налягане.

Тези състояния могат да доведат до повишено окислително увреждане и възпаление на вените и артериите.

В проучване на 420 души със сърдечна недостатъчност, лечението с CoQ10 в продължение на две години подобрява симптомите им и намалява риска им да умрат от сърдечни проблеми.

Изглежда, че лечението с CoQ10 може да помогне за възстановяване на оптималните нива на производство на енергия, да намали оксидативните увреждания и да подобри сърдечната функция, като всичко това може да помогне за лечението на сърдечна недостатъчност (6).

CoQ10 може да помогне за плодовитостта

Плодовитостта на жените намалява с възрастта поради спад в броя и качеството на наличните яйцеклетките. CoQ10 е пряко включен в този процес.

С напредване на възрастта производството на CoQ10 се забавя, което прави тялото по-малко ефективно за защита на яйцеклетките  от окислителни увреждания (7). 

Приемането на CoQ10 подобрява качеството и количеството на яйцеклетките .

По подобен начин мъжките сперматозоиди са податливи на ефектите на окислително увреждане, което може да доведе до намален брой сперматозоиди, лошо качество на спермата и безплодие (8). 

Няколко проучвания стигат до заключението, че приемането на CoQ10 може да подобри качеството, активността и концентрацията на сперматозоидите чрез повишаване на антиоксидантната защита (9).

Антиоксидантните свойства на CoQ10 могат да помогнат за подобряване на качеството на спермата и да намалят намаляването на броя и качеството на яйцата при жените.

CoQ10 може да ви помогне да поддържате кожата си млада

Кожата ви е най-големият орган в тялото ви и е широко изложена на увреждащи агенти, които допринасят за стареенето.

Тези агенти могат да бъдат вътрешни или външни. Някои вътрешни увреждащи фактори включват клетъчно увреждане и хормонален дисбаланс. Външните фактори включват агенти на околната среда, като UV лъчи (10).

Прилагането на CoQ10 директно върху кожата може да намали вредата от вътрешни и външни агенти чрез увеличаване на производството на енергия в кожните клетки и насърчаване на антиоксидантната защита (11).

В действителност, CoQ10, нанесен директно върху кожата, е показал, че намалява окислителните увреждания, причинени от UV лъчите и дори намалява дълбочината на бръчките (12).

И накрая, хората с ниски нива на CoQ10 изглежда са по-склонни да развият рак на кожата (13).

Когато се прилага директно върху кожата, CoQ10 може да намали увреждането от слънцето и да увеличи антиоксидантната защита. Приемането на CoQ10 може също да помогне за намаляване на риска от рак на кожата.

 

CoQ10 помага при мигрена

Тъй като CoQ10 живее главно в митохондриите на клетките, е доказано, че подобрява митохондриалната функция и спомага за намаляване на възпалението, което може да възникне по време на мигрена (14).

CoQ10 може да помогне при диабет

Оксидативният стрес може да предизвика увреждане на клетките. Това може да доведе до метаболитни заболявания като диабет (35 доверен източник). Доказано е, че CoQ10 подобрява чувствителността към инсулин и регулира нивата на кръвната захар (15).

CoQ10 може да подобри физическата издръжливост

Физическата издръжливост може да бъде повлияна от оксидативен стрес и митохондриална дисфункция. CoQ10 може да помогне за понижаване на окислителните щети, намаляване на умората, подобряване на издръжливостта. 

 

CoQ10 може да играе роля в превенцията на рака

Известно е, че оксидативният стрес причинява увреждане на клетките и влияе върху тяхната функция (16).

Ако тялото ви не е в състояние ефективно да се бори с окислителните щети, структурата на вашите клетки може да се повреди, което е възможно да увеличи риска от рак (17).

CoQ10 може да предпазва клетките от оксидативен стрес и да насърчава производството на клетъчна енергия, като насърчава тяхното здраве и оцеляване (17).

Интересно е, че пациентите с рак имат по-ниски нива на CoQ10.

Ниските нива на CoQ10 са свързани с до 53,3% по-висок риск от рак и показват лоша прогноза за различни видове рак (18).

Нещо повече, едно проучване също предполага, че допълването с CoQ10 може да помогне за намаляване на вероятността от рецидив на рака (19).

 

CoQ10 предпазва мозъка от увреждане

Митохондриите са основните енергийни генератори на мозъчните клетки.

Митохондриалната функция има тенденция да намалява с възрастта. Тоталната митохондриална дисфункция може да доведе до смъртта на мозъчните клетки и заболявания като болестта на Алцхаймер и Паркинсон (20).

За съжаление, мозъкът е много податлив на окислителни увреждания поради високото си съдържание на мастни киселини и голямото си търсене на кислород.

Това окислително увреждане увеличава производството на вредни съединения, които биха могли да повлияят на паметта, познанието и физическите функции (21).

CoQ10 може да намали тези вредни съединения, като вероятно забави прогресията на болестта на Алцхаймер и Паркинсон (22).

Показано е, че CoQ10 предпазва мозъчните клетки от оксидативно увреждане и намалява действието на вредни съединения, които могат да доведат до мозъчни заболявания.

CoQ10 може да защити белите дробове

От всичките си органи, дробовете ви имат най-много контакт с кислород. Това ги прави много податливи на окислителни увреждания.

Повишеното окислително увреждане в белите дробове и лошата антиоксидантна защита, включително ниските нива на CoQ10, могат да доведат до белодробни заболявания като астма и хронична обструктивна белодробна болест (ХОББ) (23).

Приемането на CoQ10 може да намали окислителното увреждане и възпалението, което води до заболявания на белите дробове.

 

Препоръчителни дози на CoQ10 и странични ефекти

CoQ10 се предлага в две различни форми - убихинол и убихинон.

Убихинолът представлява 90% от CoQ10 в кръвта и е най-усвоимата форма. По този начин се препоръчва да избирате от добавки, съдържащи формата на убихинол (24).

Ако искате да купите добавка CoQ10, съдържаща формата на убихинол, тогава в нашият сайт е отличен избор.

Стандартната доза на CoQ10 варира от 90 mg до 200 mg на ден. 

Тъй като CoQ10 е мастноразтворимо съединение, абсорбцията му е бавна и ограничена. Приемът на добавки на CoQ10 с храна обаче може да помогне на тялото ви да го усвои до три пъти по-бързо, отколкото да го приемате без храна (25).

Освен това някои продукти предлагат разтворена форма на CoQ10 или комбинация от CoQ10 и масла, за да се подобри усвояването му. 

Вашето тяло не съхранява CoQ10. Следователно, продължителната му употреба се препоръчва, за да се видят ползите от него. 

Тъй като CoQ10 е разтворим в мазнини, се препоръчва да го приемате с храна или да използвате продукти, които го комбинират с масла за подобряване на усвояването му. Приемането на CoQ10 изглежда се понася добре от индивиди и има ниска токсичност.


Препоръчани хранителни добавки

NOW Ubiquinol 100 мг / 60 гел капсули

Убихинолът представлява 90% от CoQ10 в кръвта и е най-усвоимата форма. По този начин се препоръчва да избирате от добавки, съдържащи формата на убихинол. Ако искате да купите добавка CoQ10, съдържаща формата на убихинол, тогава в нашият сайт е отличен избор. Вашето тяло не съхранява CoQ10. Следователно, продължителната му употреба се препоръчва, за да се видят ползите от него. 

 

 

SWANSON Ubiquinol 100mg. / 60 Soft

Тъй като CoQ10 е мастноразтворимо съединение, абсорбцията му е бавна и ограничена. Приемът на добавки на CoQ10 с храна обаче може да помогне на тялото ви да го усвои до три пъти по-бързо, отколкото да го приемате без храна. Стандартната доза на CoQ10 варира от 90 mg до 200 mg на ден. 

 

 


Хранителни източници на CoQ10

  • Органични меса: сърце, черен дроб и бъбреци
  • Някои мускулни меса: свинско, говеждо и пилешко месо
  • Мазна риба: пъстърва, херинга, скумрия и сардина
  • Зеленчуци: Спанак, карфиол и броколи
  • Плодове: портокали и ягоди
  • Бобови растения: соя, леща и фъстъци
  • Ядки и семена: семена от сусам и шам-фъстък
  • Масла: соево и рапично масло

 

 

 

Заключение

  • CoQ10 е мастноразтворимо, витаминоподобно съединение, което изглежда има много ползи за здравето.
  • Той участва в производството на клетъчна енергия и служи като антиоксидант.
  • Доказано е, че CoQ10 помага за подобряване на здравето на сърцето и регулирането на кръвната захар, подпомага превенцията и лечението на рак и намалява честотата на мигрените.
  • Той също така може да намали окислителните щети, които водят до мускулна умора, увреждане на кожата и заболявания на мозъка и белите дробове.
  • CoQ10 може да се намери като добавка. Освен това той се намира в някои храни като животински органи, зеленчуци и бобови растения.
  • Тъй като производството на CoQ10 намалява с възрастта, е хубаво да го приемате като хранителна добавка с напредване на възрастта. 
  • Независимо дали консумирате повече храни с високо съдържание на CoQ10 или приемате добавки, CoQ10 може да бъде от полза за вашето здраве.

Препоръчани хранителни добавки

NOW Ubiquinol 100 мг / 60 гел капсули

Убихинолът представлява 90% от CoQ10 в кръвта и е най-усвоимата форма. По този начин се препоръчва да избирате от добавки, съдържащи формата на убихинол. Ако искате да купите добавка CoQ10, съдържаща формата на убихинол, тогава в нашият сайт е отличен избор. Вашето тяло не съхранява CoQ10. Следователно, продължителната му употреба се препоръчва, за да се видят ползите от него. 

 

 

SWANSON Ubiquinol 100mg. / 60 Soft

Тъй като CoQ10 е мастноразтворимо съединение, абсорбцията му е бавна и ограничена. Приемът на добавки на CoQ10 с храна обаче може да помогне на тялото ви да го усвои до три пъти по-бързо, отколкото да го приемате без храна. Стандартната доза на CoQ10 варира от 90 mg до 200 mg на ден. 

 

 


 

За направата на всяка статия влагаме много труд, усилия и време, за да може да Ви поднесем достоверна и лесна за разбиране статия. Ако статията Ви е била полезна, моля да я споделите в социалните мрежи, за да достигне до повече хора. Благодаря ви!

 

Източници

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25126052
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23065343
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8241707
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24389208
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21966175/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26512330
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26111777
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24578993
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23912751
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24527317/
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26648450
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10416055
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16443053
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21586650
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24586567
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24969860
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22126471
  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21467235/
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17505263
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9974149
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20673763
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18560133
  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16289557
  24. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27064932
  • Хранителен режим

    Когато начинът ви на хранене е съобразен с начина ви на живот, вашите цели, тренировъчния ви стаж и свободното време, с което разполагате, вие ще постигнете желаните резултати. Затова вие се нуждаете от индивидуален хранителен режим.

  • Комплексна програма

    Когато тренировъчната програма, хранителният режим и точните хранителни добавки се комбинират със следене на резултатите и оптимизиране на процеса, резултатите ще се постигнат по-лесно и ефекта ще е много по-голям.

  • Тренировъчна програма

    Повечето хора имат изоставащи мускулни групи, на които трябва да се обърне по-детайлно внимание, за да се изгради красиво и симетрично тяло, затова вие се нуждаете от специално изготвена тренировъчна програма.

  • Супер Абонамент

    Супер Абонамент включва хранителен режим, тренировъчна програма, консултация за прием на хранителни добавки, всекидневни консултации, следене на резултатите и оптимизиране на процеса в рамките на 3 месеца.