Витамини A-Z

Витамини. Важни ли са за нас или просто маркетингов трик?
0

Витамини. Важни ли са за нас или просто маркетингов трик?

Витамините са най-популярните добавки на пазара днес, но наистина ли имаме нужда от тях? В тази статия ще разгледаме подробно всички видове витамини и как може да си ги набавим с храната.

Ако се храните балансирано и ядете достатъчно количество храна, то тогава вероятно вие приемате препоръчителната дневна доза от всички необходими витамини. Ако приемате достатъчно количество витамини чрез храната, тогава няма да имате допълнителна полза при вземането на мултивитамини, защото тялото ви не може да съхранява излишъкът за бъдеща употреба.

От друга страна, ако ядете еднообразна храна (като културистите например), или ако сте на диета и приема на калории падне под необходимото ниво(калориен дефицит), тогава има голям шанс, че ще имате дефицит на витамини.

Витамините са от съществено значение за вашето здраве и благополучие. Те улесняват трансфера на енергия, предотвратяват заболявания и действат като ко-ензими за подпомагане на много химични реакции. Съществен недостатък от тези микроелементи може да доведе до тежко заболяване.

Препоръчително е да се вземат ежедневно мултивитамини и минерали, независимо от техните хранителни навици. Единственият начин да разберете дали един човек има недостиг от някоя от микроелементи е чрез изследване на кръвта, но това отнема време. Едни добри мултивитамини действат като застраховка срещу евентуални недостатъци.

 

Витамини – какво са те?

Витамините са органични съединения, които помагат за регулиране на мазнините, въглехидрати и протеиновия метаболизъм в тялото. Те не могат да бъдат получени от организма и трябва да се осигурят от храната, която ядем - за щастие ние се нуждаем от малки количества от тези витамини.

Витамините не са източник на енергия, но те играят важна роля в освобождаването на енергия, съхранена в други храни, които ядем. В допълнение, нашите ензими, нервната, хормоналната и имунната системи са зависими от витамини за регулиране и контрол. Поради това витамините са от съществено значение за доброто здраве, благополучие и растеж.

Витамините се делят на два вида: разтворими във вода и мастно-разтворим.

Водоразтворими

Тези витамини не може да се съхраняват в тялото и трябва да бъдат редовно набавяни чрез храната. Това са витамините B и С.

Мастноразтворими

Тези витамини се съхраняват в организма и включват витамините А, D, Е и К.. Въпреки че тези витамини могат да се съхраняват, те трябва да бъде част от здравословна диета.

 

 

От къде може да си добавим витамините и каква роля играе всеки от тях?

Витамин А

Открити в две форми Ретинол и Бета каротинът

Този мастноразтворим витамин се натрупва в черния дроб, където може да престои дълъг период от време. Витамин A, намиращ се в храна от животински произход, е известен като предварително образуван. Той се абсорбира под формата на ретинол, една от неговите най-лесно усвоими (активни) форми.

Витамин А е необходим за здрава кожа и тъкани, поддържа нощното виждане, помага на тялото да създаде ефективни бариери срещу инфекция, поддържайки здрава имунна функция. В допълнение, той предотвратява инфекции и е необходимо за имунната система.

Хранителни източници: рибено масло, черен дроб, моркови, сирене и тъмно зелени листни зеленчуци, люти чушки, сладки картофи и други.

Витамин В1 - тиамин

Използва се за енергийния метаболизъм, особено от въглехидратите.

Хранителни източници: Хляб, картофи, мляко, месо (особено свинско месо), карантии, изцяло от зърнени култури зърнени закуски.

Витамин B2 - рибофлавин

От съществено значение за използването на енергия от храни, особено мазнини и протеини.

Хранителни източници: мляко, месо (особено черния дроб) и яйца.

 

izgotvqne-na-fitnes-programa

 

 

Ниацин

Известен също като витамин РР (никотинова киселина)

Необходим за енергийния метаболизъм.

Хранителни източници: Месо, картофи, хляб и обогатени зърнени закуски.

Пантотенова киселина

Също известен като витамин В5

Енергийния метаболизъм и производството на невротрансмитерите на нервната система.

Хранителни източници: мая, черния дроб, пълнозърнести храни, зеленчуци и ядки. В действителност тя се намира в почти всички храни.

Витамин В6

Нaмерен като група от съединения, включително пиридоксин

Необходим за протеиновия метаболизъм, по-специално на хемоглобин.

Хранителни източници: картофи, зеленчуци, месо, мляко и риба.

Биотин

Познат още като витамин B7 или витамин H

Използва се за метаболизма на мазнините.

Хранителни източници: черен дроб и бъбреци, пълнозърнести храни и ядки.

Фолиева киселина

Известен също като витамин B9 или M

Необходима за производството на кръв (червени кръвни клетки), нервната система, синтез на ДНК.

Хранителни източници: субпродукти и сурови зелени зеленчуци.

Витамин B12

Намерен като група от съединения, включително цианкобаламин и хидроксокобаламин.

Използва се за производството на кръв (червени кръвни клетки), нервната система, синтез на ДНК.

Хранителни източници: черен дроб, мляко, риба и яйца.

 

Витамин С

Намерен като група от съединения, включително аскорбинова киселина.

Необходим за поддържането на съединителната тъкан (включително сухожилия, връзки, и хрущяли). В допълнение, той помага зарастване на рани, производството на хормони, имунната система и предпазва витамини А и Е.

Хранителни източници: пресни плодове, особено цитрусови плодове и зеленчуци (особено картофи).

Витамин D

Намерен в две основни форми: холекалциферол и ергокалциферол.

Използва се за растежа и поддържането на костите и зъбите чрез регулиране на усвояването и метаболизма на калция.

Хранителни източници: мазна риба, яйца, мляко, обогатени зърнени закуски и др. Също така е създаден в организма чрез действието на слънчевата светлина върху кожата.

Витамин E

Намерен като група от съединения, наречени токофероли.

Използват се за защита на клетъчните мембрани и мазнини от окислително увреждане, защита на витамин А, имунната система и нервната система.

Хранителни източници: растителни масла, яйца, пълнозърнести храни, зелените зеленчуци и ядки.

 

izgotvqne-na-fitnes-programa

 

Витамин К

обхваща няколко съединения, включително филохинон

Необходим за нормалното съсирване на кръвта и енергийния метаболизъм.

Хранителни източници: тъмно зелени листни зеленчуци, черен дроб, месо, картофи и зърнени култури.

Нека да обобщим

  1. Повечето витамини не могат да бъдат произведени от организма ни, така че трябва да си ги набавим с храната
  2. Балансираната диета трябва да ви осигури всички витамини, от които имаме нужда
  3. Мастно-разтворимите витамини, като витамините А, D, Е и К, се съхраняват в мастните депа на организма, така че те могат да се натрупват и да доведат до сериозни странични ефекти. , ако се приемат в големи количества
  4. Витамините от група B и C са разтворими във вода , които не мога да се съхраняват в организма, така че ако вземете повече от това, от което тялото ви се нуждае те просто ще се отделят.
  5. При избора на добавка, изберете добре балансирани мултивитамини

 

Ако статията ви е била полезна, моля да я споделите в социалните мрежи, за да достигне до повече хора. Благодаря ви!

  • Хранителен режим

    Когато начинът ви на хранене е съобразен с начина ви на живот, вашите цели, тренировъчния ви стаж и свободното време, с което разполагате, вие ще постигнете желаните резултати. Затова вие се нуждаете от индивидуален хранителен режим.

  • Комплексна програма

    Когато тренировъчната програма, хранителният режим и точните хранителни добавки се комбинират със следене на резултатите и оптимизиране на процеса, резултатите ще се постигнат по-лесно и ефекта ще е много по-голям.

  • Тренировъчна програма

    Повечето хора имат изоставащи мускулни групи, на които трябва да се обърне по-детайлно внимание, за да се изгради красиво и симетрично тяло, затова вие се нуждаете от специално изготвена тренировъчна програма.

  • Супер Абонамент

    Супер Абонамент включва хранителен режим, тренировъчна програма, консултация за прием на хранителни добавки, всекидневни консултации, следене на резултатите и оптимизиране на процеса в рамките на 3 месеца.