Витамин В12 – какво е важно да знаем за него

Витамин В12 – какво е важно да знаем за него

Витамин В12 (познат и като кобаламин), е ключов витамин, от който тялото има нужда, но не може да синтезира самостоятелно. Добрата новина е, че този витамин се намира естествено в различни животински продукти и се добавя към определени храни. Може да се прилага и като перорална добавка или инжекция.

Витамин В12 има ключова роля в организма – като основно подпомага оптималното функциониране на нервните клетки, както и формирането на червените кръвни клетки. Освен това е от съществено значение за синтеза на ДНК.

За повечето възрастни препоръчителният дневен прием е 2,4 mcg. Изключение правят бременни или кърмещи жени, тъй като тази доза е твърде висока за тях. Дефицитът възниква, когато нивата на В12 са твърде ниски. Този дефицит може да причини необратими неврологични симптоми.

Кобаламинът е истинско чудо за тялото, поради своите ползотворни ефекти, за които ще поговорим по-надолу.

 

Какво представлява витамин В12

Витамин В12 е водоразтворим витамин, както всички останали витамини от В-комплекс. Както името подсказва, той може да се разтваря във вода и се транспортира чрез кръвта. Опасността от интоксикация е малка, тъй като излишъкът от витамина се елиминира с урината.

Трябва да се отбележи, че човешкото тяло може да съхранява определено количество от този витамин до четири години.

Витамин В12 е най-големият и най-сложен витамин от структурна гледна точка. Освен, че се намира естествено в животинските продукти, B12 може да бъде произведен чрез синтеза на бактериална ферментация. Сред най-консумираните храни, богати на витамин В12, са месото и млечните продукти.

 

Каква роля играе в организма?

Vitamin B12 е ключово хранително вещество, което помага за поддържането на здравето на нервите и кръвните клетки на тялото. Друга ключова роля на витамин В12 е да подпомага производството на ДНК, генетичния материал, намиращ се във всички клетки. В допълнение, кобаламинът помага за предотвратяване на вид анемия, наречена мегалобластна анемия. Това състояние, което основно означава дефицит на кобаламин, се проявява с умора и слабост.

 

 

Какви са ползите от витамин B-12?

Предотвратява анемията и подпомага производството на еритроцити

Кобаламинът има жизненоважно значение в производството на червени кръвни клетки. Ако той е недостатъчен, червените кръвни клетки няма да растат правилно.

Обикновено тези клетки са малки и кръгли. В случай на дефицит на кобаламин червените кръвни клетки стават по-големи и обикновено овални. Поради тази неправилна форма червените кръвни клетки вече нямат способността да се движат от костния мозък в кръвта с нормална скорост, причинявайки мегалобластна анемия.

В случай на анемични хора, тялото е лишено от достатъчно червени кръвни клетки, така необходими за транспортиране на кислород до жизненоважни органи. Това е и причината хората да изпитват симптоми на умора и слабост.

 

Витамин B-12 може да предотврати различни вродени дефекти

Здравословната бременност зависи пряко от адекватното ниво на витамин В-12. Според изследвания мозъкът и нервната система на плода се нуждаят от достатъчно кобаламин от майката, за да растат здрави.

Дефицитът на витамин В-12 в ранните етапи на бременността може да причини определени вродени дефекти, като дефекти на невралната тръба. Освен това, ако бременната страда от дефицит на кобаламин, съществува риск от преждевременно раждане или спонтанен аборт.

 

Витамин B-12 може да предотврати остеопороза, като поддържа здравето на костите

Адекватното ниво на витамин В12 означава по-здрави кости. Различни проучвания показват, че хората с дефицит на кобаламин имат по-ниска от нормалната костна минерална плътност. Костите с ниска минерална плътност могат да станат крехки с времето, увеличавайки риска от остеопороза.

 

 

Витамин B-12 е полезен при пациенти с възрастова дегенерация на макулата

Дегенерация на макулата е заболяване на очите, което засяга основно централното зрение. Рискът да се сблъскаме с този проблем с увеличаване на възрастта може да се минимизира чрез поддържане на витамин B12 на нормално ниво.

Експертите казват, че приемането на добавки с витамин В12 може да намали нивото на хомоцистеин, вид аминокиселина, намираща се в кръвния поток.

 

Витамин B-12 е полезен за хора с депресия

Кобаламинът може да бъде полезен и за хора със симптоми на депресия, въпреки че в тази насока има още много какво да се изследва. Знаем обаче, че този витамин помага за синтеза и метаболизма на серотонин, жизненоважен химикал, който може да регулира настроението.

Следователно тези с дефицит на кобаламин имат ниски нива на серотонин и могат да изпитат депресия. Ето защо проучванията подкрепят прилагането на добавки B12 за подобряване на симптомите на депресия при хора с дефицит на B12.

 

Витамин B-12 е полезенза мозъка

Установено е, че хората с дефицит на B12, особено възрастните хора, могат да страдат от загуба на паметта. Добавките с B12 могат да засилят паметта, дори не сме клинично диагностицирани с подобен дефицит.

 

 

Витамин B-12 може да осигури енергиен тласък

Дълго време добавките B12 са считани за идеални за повишаване на енергийните нива. Всъщност всички витамини от група В допринасят за производството на енергия на тялото, въпреки че сами по себе си не осигуряват непременно енергия.

 

Витамин B-12 подобрява здравето на косата, кожата и ноктите

Като се има предвид ролята на витамин В12 в производството на клетки, хората, които искат да имат здрава коса, нокти и кожа, трябва да имат адекватни нива на витамин В12.

Всъщност ниските нива на В12 могат да причинят дерматологични симптоми, като хиперпигментация, обезцветяване на ноктите, промени в косата, витилиго (депигментация на кожата в различни области) и ъглов стоматит (възпалени и напукани ъгли на устата).

 

 


За направата на всяка статия влагаме много труд, усилия и време, за да може да Ви поднесем достоверна и лесна за разбиране статия. Ако статията Ви е била полезна, моля да я споделите в социалните мрежи, за да достигне до повече хора. Не забравяйте да ни последвате в Instagram и да харесате нашата страница във Facebook.  Благодаря ви!

 

 

  • Хранителен режим

    Когато начинът ви на хранене е съобразен с начина ви на живот, вашите цели, тренировъчния ви стаж и свободното време, с което разполагате, вие ще постигнете желаните резултати. Затова вие се нуждаете от индивидуален хранителен режим.

  • Комплексна програма

    Когато тренировъчната програма, хранителният режим и точните хранителни добавки се комбинират със следене на резултатите и оптимизиране на процеса, резултатите ще се постигнат по-лесно и ефекта ще е много по-голям.

  • Тренировъчна програма

    Повечето хора имат изоставащи мускулни групи, на които трябва да се обърне по-детайлно внимание, за да се изгради красиво и симетрично тяло, затова вие се нуждаете от специално изготвена тренировъчна програма.

  • Супер Абонамент

    Супер Абонамент включва хранителен режим, тренировъчна програма, консултация за прием на хранителни добавки, всекидневни консултации, следене на резултатите и оптимизиране на процеса в рамките на 3 месеца.