Статии

Какво е лактозата и какво представлява непоносимост към лактоза
0

Какво е лактозата и какво представлява непоносимост към лактоза

Познаването на това как тялото реагира на определен вид храна по определен начин е много важно за всеки човек. Една от най-често срещаните реакции в организма е известна като непоносимост към лактоза. Можем да видим, че все повече и повече  пакетирани храни се предлагат на пазара, че са без лактоза, но не е съвсем известно защо тялото понякога е чувствително към консумацията на лактоза и кой трябва да го избягва.

 


Съдържание на статията

 


Какво представлява лактозата?

Лактозата е основния въглехидрат в млечните продукти, който може да се открие естествено във всички видове мляко, включително в кърмата. Сега се използва в хранително-вкусовата промишленост като съставка в преработени храни, като шоколад, сирене или кисело мляко.

Интересен факт: само хората развиват / еволюират способността да усвояват лактозата като възрастни.

 

Какво представлява непоносимост към лактоза?


Лактозната непоносимост е просто невъзможността за усвояване на лактозата. За да може да се усвои правилно, лактозата трябва да се разгради в червата от лактазния ензим в две различни съединения: глюкоза и галактоза, които след това могат да се абсорбират в кръвния поток и да се използват за енергия. Лактозната непоносимост може да предизвика различни симптоми, включително подуване, диария и коремни спазми. Хората с непоносимост към лактоза не произвеждат достатъчно ензим лактаза, необходим за усвояване на лактозата.

Повечето бебета освобождават лактаза за определен период от време. Те обаче губят способността си да смилат лактозата след отбиването им. Това може да означава само едно нещо: млякото не е естествена храна за хората. Най-ясният индикатор за това е фактът, че губим способността да го усвояваме правилно, след като се обърнем към нормална храна.

В момента около 75% от световното население е с непоносимост към лактоза (1). Рискът варира значително в различните държави, както е показано на тази карта:

Източник на снимката

Непоносимостта към лактоза е невъзможността за усвояване на лактозата, основния въглехидрат в млечните продукти. Това се причинява от намаленото производство на ензима лактаза в червата.

 

Какви са симптомите?

Най-честите симптоми на непоносимост към лактоза са спазми, гадене, газове, подуване на корема и диария (2, 3, 4). Ако започнете да изпитвате някой от тези симптоми в рамките на половин час до 2 часа след пиене на мляко или някакъв вид млечни продукти, трябва да се консултирате с Вашия лекар и да направите необходимите проверки, за да видите дали страдате от непоносимост към лактоза.

Силата на симптомите варира в зависимост от това колко лактоза може да понесе човек (5). Един човек може да има реакция дори на най-малкото количество храни, които съдържат лактоза, докато други ще могат да ядат по-големи количества, преди да почувстват нещо. Направете малък експеримент върху себе си и вижте дали някой от симптомите ви изчезва, когато спрете да ядете храни, съдържащи лактоза.

След като достигне до дебелото черво, лактозата се ферментира от бактериите в червата, образувайки късоверижни мастни киселини и газ. Това причинява подуване, газове и болка.

Лактозната непоносимост може да предизвика проблеми с храносмилането. Основните симптоми са спазми, гадене, газове, подуване на корема и диария (234).

 

Какво се случва, когато пиете мляко?

Източник на снимката

 

Качества и предимства на млечните продукти

Млечен продукт е термин, използван за описание на мляко или продукти от мляко.

Млечните продукти са силно хранителни и важни източници на протеини, калций и витамини като А, В12 и D (6).

Тази комбинация от хранителни вещества е чудесна за костите ви (7).

Включването на млечни продукти в диетата Ви е свързано с по-висока минерална плътност на костите, което може да помогне за намаляване на риска от костни фрактури, когато пораснете (8).

Млечните продукти също са свързани с намален риск от диабет тип 2 и затлъстяване (9).

Въпреки това, хората с непоносимост към лактоза може да се наложи да намалят или да премахнат млечните продукти от диетите си, което може да пропусне някои хранителни вещества (10).

 

Млечните продукти са с високо съдържание на много хранителни вещества и е най-добрият източник на калций в света. Премахването на млечни продукти означава, че трябва да вземете тези хранителни вещества от други храни.

 

Кои храни съдържат лактоза?

Лактозата се намира в млечни храни и продукти, които съдържат мляко.

Млечни храни, които съдържат лактоза

  • Краве мляко (всички видове)
  • Козе мляко
  • Сирене (включително твърди и меки сирена)
  • Сладолед
  • Кисело мляко
  • Масло 

Храни, които понякога съдържат лактоза

Храните, които имат някаква форма на млечни продукти като съставка, могат също да съдържат лактоза, включително:

  • Храни, приготвени с млечен сос
  • Бисквити
  • Шоколад и сладкарски изделия
  • Хляб и тестени изделия
  • Tорти
  • Зърнени закуски
  • Разтворими супи и сосове
  • Обработени меса, като например предварително нарязана шунка или колбаси
  • Готови ястия
  • Сосове
  • Картофен чипс и ядки 
  • Десерти

 

В състава на продуктите, добавеното мляко или млечни продукти могат да бъдат описани като:

  • Milk
  • Milk solids
  • Milk powder
  • Whey
  • Whey protein
  • Milk casein
  • Curds
  • Milk sugar
  • Buttermilk
  • Cheese
  • Malted milk
  • Dry milk solids
  • Sour cream
  • Whey protein concentrate
  • Milk byproducts

 

Млечните продукти съдържат лактоза. Важно е да проверите етикета на готовите храни, за да видите дали съдържат скрита лактоза.

 

 

Източник на снимката

" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Източник на снимката

 

Могат ли хората с непоносимост към лактозата да ядат млечни продукти?

Всички млечни продукти съдържат лактоза, но това не означава, че те са напълно изключени за хора с непоносимост към лактоза.

Повечето хора с непоносимост към лактоза могат да понасят малки количества лактоза. Например, някои хора могат да понасят малкото количество мляко в кафето, но не и количеството, което бихте получили от купа прясно мляко.

Смята се, че хората с непоносимост към лактоза могат да понасят до 18 грама лактоза, разпределени през целия ден (11).


В действителност, изследванията показват, че много хора с непоносимост към лактоза могат да понасят до 12 грама лактоза в едно хранене, което е приблизително количеството в 1 чаша (230 мл) мляко (12)

Някои видове млечни продукти са с ниско съдържание на лактоза, когато се консумират в техните обичайни порции. Маслото, например, съдържа само 0,1 грама лактоза на 20-грамова порция.

Някои видове сирене също имат малко лактоза. Това включва чедър, швейцарско сирене, моцарела.

Интересното е, че киселото мляко има тенденция да причинява по-малко симптоми при хора с непоносимост към лактоза, отколкото други видове млечни продукти (13).

 

Повечето хора с непоносимост към лактоза могат да понасят малки количества лактоза. Млечните продукти като масло, кисело мляко и някои сирена често се толерират по-добре от млякото.

 

Добри не-млечни източници на калций

Млечните храни са отлични източници на калций, но яденето на млечни продукти не е от съществено значение.

Все още е възможно да имате много здравословна диета без млечни храни. Трябва само да включите други храни с високо съдържание на калций (14).

Препоръчителният прием на калций е 1 000 mg на ден.

 

Някои добри не-млечни източници на калций включват

  • Храни, обогатени с калций: Има много обогатени с калций храни, включително сокове, хляб, без лактозни млека като бадемово, соево или овесено. Разклатете картонената кутия преди употреба, тъй като калций може да се утаи на дъното.
  • Консервирана риба с кости, като сардини или чайка, са с високо съдържание на калций.

 

Ето списък на храни без лактоза, които са с високо съдържание на калций:

  • Без лактозни млека: 300 мг калций на 240 мл 
  • Плодов или зеленчуков сок: 300 мг калций  на 240 мл 
  • Тофу: 200 мг калций в 1/2 чаша
  • Варени зеленчуци: 200 мг калций в 1/2 чаша
  • Сушени смокини: 100 мг калций в пет смокини
  • Броколи: 100 мг калций в  1/2 чаша
  • Соя: 100 мг калций в 1/2 чаша
  • Бадемово масло: 75 мг калций в 2 супени лъжици

 

Лечения за непоносимост към лактоза

Ако не искате да се откажете от млечни продукти, тогава има няколко естествени лечения, които могат да помогнат.

  • Ензимни добавки (Enzyme Supplements)
  • Пробиотици и пребиотици (Probiotics and Prebiotics)

Обобщение

Премахването на млечни продукти от вашата диета може да означава, че пропускате важни хранителни вещества. Въпреки това, не винаги е необходимо напълно да се избягват млечни продукти, ако имате непоносимост към лактоза.

Повечето хора с непоносимост към лактоза могат да понасят малки количества млечни продукти.

Ако трябва да премахнете изцяло млечни продукти, напълно е възможно със здравословна и балансирана диета.

Просто не забравяйте да включите други източници на калций, за да получите всичко необходимо.

Ако сте толерантни към лактозата и се наслаждавате на млечни продукти, не се колебайте да ги консумирате. Няма нужда да се избягва, само защото има продукти, които не съдържат лактоза.

 

За направата на всяка статия влагаме много труд, усилия и време, за да може да Ви поднесем достоверна и лесна за разбиране статия. Ако статията Ви е била полезна, моля да я споделите в социалните мрежи, за да достигне до повече хора. Благодаря ви!

 

 

Източници

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3140651
  2.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26393648
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3401057/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19388523
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20404262
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23493531
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24695889
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26420598
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16373953
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20186234
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26713460
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20629478
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8933119
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10479229

 

  • Хранителен режим

    Когато начинът ви на хранене е съобразен с начина ви на живот, вашите цели, тренировъчния ви стаж и свободното време, с което разполагате, вие ще постигнете желаните резултати. Затова вие се нуждаете от индивидуален хранителен режим.

  • Комплексна програма

    Когато тренировъчната програма, хранителният режим и точните хранителни добавки се комбинират със следене на резултатите и оптимизиране на процеса, резултатите ще се постигнат по-лесно и ефекта ще е много по-голям.

  • Тренировъчна програма

    Повечето хора имат изоставащи мускулни групи, на които трябва да се обърне по-детайлно внимание, за да се изгради красиво и симетрично тяло, затова вие се нуждаете от специално изготвена тренировъчна програма.

  • Супер Абонамент

    Супер Абонамент включва хранителен режим, тренировъчна програма, консултация за прием на хранителни добавки, всекидневни консултации, следене на резултатите и оптимизиране на процеса в рамките на 3 месеца.