Статии

Какво са мазнините и как тялото ни ги използва
0

Какво са мазнините и как тялото ни ги използва

Човешкото тяло се нуждае от мазнини, за да функционира. То използва мазнините по различен начин в сравнение с белтъчини и въглехидрати. За да функционира тялото ни правилно, то се нуждае от тези три основни хранителни вещества: белтъчини, мазнини и въглехидрати.

 

Нашето тяло използва тези три вида хранителни вещества като източници на енергия, за да изпълняват ежедневните функции на организма. Всеки източник осигурява различен начин на енергия на тялото ни, заедно с различни видове функции. Един грам протеин и въглехидрат се равняват на 4 калории. Докато 1 грам мазнина е равна на 9 калории.

Мазнините обикновено предоставят повече от половината от енергийните нужди на организма. Мазнините от храната се разпадат на мастни киселини, които могат да пътуват в кръвта и се улавят от т.нар. гладни клетки. Мастните киселини, от които не се нуждаем в момента се формират в пакети, наречени триглицериди и се съхраняват в мастните клетки, които имат неограничен капацитет.

 

видове мазнини

Форми на мазнините

Мазнините имат 3 различни форми: транс мазнини, наситени и ненаситени мазнини.

Транс мазнините са най-вредни и трябва да се избягват на всяка цена. Продуктите, които съдържат транс мазнини са: маргарин, бургери, пици, сладки изделия, пържени продукти и други.

Вторият вид мазнини са наситените. Те трябва да се употребяват умерено. Те могат да окажат въздействие върху нивата на холестерола в кръвта, и се съдържат главно в месата, млечни продукти и маслата. Повечето хора в днешни дни ядат много наситени мазнини. Това не е добре, тъй като прекомерният прием на наситени мазнини може да повиши вредния холестерол в кръвта, както и риска от сърдечни и други заболявания.

Третият тип мазнини са ненаситените  (здравословни) мазнини. Здравословните мазнини включват студено пресован зехтин, ленено масло, и мазнини от растителни източници като ядки, семена, авокадо, и кокосови орехи. Също така мазните риби като пъстърва, сьомга и скумрия. Най-здравословни са студено изцедените масла, например зехтинът. Здравословните мазнини  са жизненоважни, тъй като тялото не може да си ги произведе.

Здравословните (ненаситени) мазнини се делят на два вида: мононенаситени и полиненаситени. Мононенаситените мазнини помагат за намаляване на нивото на лошият холестерол в кръвта. А полиненаситените мазнини помагат за намаляване на нивото на лошият холестерол в кръвта както и за повишаване на нивото на добрия холестерол.

Всички тези мазнини са от съществено значение за човешкото тяло, за да имате оптимална производителност на дневна база и са изключително важни за тренировките ни.

 

добри срещу лоши мазнини

 

Връзката на мазнините с упражненията

Когато извършвате високи интензивност упражнения, тялото обикновено ще използва вашите въглехидрати за енергия, за да подхрани тялото, но когато ние тренираме много продължително, тялото ни ще „превключи“ и ще започне да използва мазнините като източник на енергия, вместо въглехидратите. От продължителността и интензивността на тренировката ни зависи кой източник на енергия ще използва тялото ни.

Заседналия начин на живот е една от причините за затлъстяването при хората. Ако седите на дивана и гледате телевизия по цял ден, пак ще горите калории, но това са примерно 1500ккал на ден / 165 грама мазнини. Като се има предвид, че 7000ккал се равняват на 1 килограм мазнини, да изгорим 1500 ккал докато си почиваме никак не е малко.

Но когато тялото ни се нуждае от повече енергия, за да функционира, като например, когато тренираме продължително и интензивно, тялото пренася мастните киселини, както и триглицериди в митохондриите, където те могат да се окисляват и да произвеждат енергия, за да се даде възможност тялото ни да продължи да функционира. 

Енергийните запаси от мазнини, са различни от мазнините, които консумираме

Всички тези неща играят роля в метаболизма на тялото ни, тъй като тялото ни консумира храна за енергия и хранителни вещества. Част от тази енергия се използва веднага ако тялото ни се нуждае от нея (енергията), в противен случай, по-късно ще се съхранява като мазнина. Въпреки това, ако метаболизмът ви е бавен, тялото ви ще съхранява по-лесно и в по-бързи темпове мазнини, отколкото да ги изгаря. Това е така, защото нашият метаболизъм е това, което определя колко калории на грам мазнини и въглехидрати, ние ще изгорим на дневна база - по-бърз метаболизъм означава, че ще съхраняваме по-малко телесни мазнини.

 

good fats

Когато имаме солидно количество мускулна маса, нашият метаболизъм ще се увеличи в резултат на голямото търсене на хранителни вещества, необходими за доставка на нашите мускули, за да ги предпази от катаболизъм, или изтощение на мускулите. Така че, вместо да съхранява мазнини, тези хранителни вещества ще се използват за подхранване на мускулните клетки с енергията, която ни е нужна, за да се предотвратят разпада и мускулните трески.

Най-простият начин да увеличим количеството на енергия, от което тялото се нуждае или да забързаме метаболизма е като изградим повече мускулна тъкан. По този начин тялото ще се нуждае от повече хранителни вещества за енергия и ще складира по-малко мазнини.

 

Ако статията ви е била полезна, моля да я споделите в социалните мрежи, за да достигне до повече хора. Благодаря ви!

  • Хранителен режим

    Когато начинът ви на хранене е съобразен с начина ви на живот, вашите цели, тренировъчния ви стаж и свободното време, с което разполагате, вие ще постигнете желаните резултати. Затова вие се нуждаете от индивидуален хранителен режим.

  • Комплексна програма

    Когато тренировъчната програма, хранителният режим и точните хранителни добавки се комбинират със следене на резултатите и оптимизиране на процеса, резултатите ще се постигнат по-лесно и ефекта ще е много по-голям.

  • Тренировъчна програма

    Повечето хора имат изоставащи мускулни групи, на които трябва да се обърне по-детайлно внимание, за да се изгради красиво и симетрично тяло, затова вие се нуждаете от специално изготвена тренировъчна програма.

  • Супер Абонамент

    Супер Абонамент включва хранителен режим, тренировъчна програма, консултация за прием на хранителни добавки, всекидневни консултации, следене на резултатите и оптимизиране на процеса в рамките на 3 месеца.