Дефицит на витамин Д – причини и симптоми

Дефицит на витамин Д – причини и симптоми

В тази статия ще разгледаме причините, които водят до недостиг на витамин Д, симптомите, по които да познаем този недостиг, както и съвети за това как да си набавим достатъчно от слънчевия витамин.

Витамин Д, наричан от мнозина “Слънчевият витамин”, се отнася към групата на така наречените мастноразтворими витамини. Макар и в повечето случаи да е разглеждан като витамин, този важен за здравето микронутриент всъщност представлява вид стероиден хормон. Обикновено се синтезира в тялото с помощта на холестерола и пряката ултравиолетова слънчева светлина, но също така можете да си го набавите чрез храната или под формата на хранителни добавки.

Учените са изолирали 5 отделни форми на витамин D - D5, D4, D3, D2 и D1. Не всички обаче имат значение за човешкото здраве. Формите, които оказват благоприятно въздействие върху здравословното състояние при хората, са две - D2 и D3. Именно върху тях ще се фокусираме в тази статия.

 

Какво представлява витамин D и какви са неговите ползи?

Както вече споменахме, двете основни разновидности на витамин Д, които са важни за здравето на човека, са Д2 и Д3. Витамин D2 е познат сред учените и медицинските лица като ергокалциферол и е наличен в някои растителни храни, като маята и гъбите (кримини, портобело). Витамин D3, от своя страна, е известен още като холекалциферол и се среща в някои животински храни, като черен дроб, яйца (жълтък), мазната риба (скумрия, сьомга, риба тон, херинга) и телешкото месо. Това е и формата на микроелемента, която се произвежда в човешкото тялото, при излагане на пряка UV слънчева светлина.

Слънчевият витамин е необходим за поддържането на здрава кости, стави, зъби и нокти. В допълнение, микроелементът подпомага укрепването на защитните механизми на тялото; понижава риска от развитие на ракови болести; повишава енергийните нива на организма, силата и издръжливостта; подобрява мозъчната функция; регулира действието на храносмилателната система; бори депресията и покачва доброто настроение; стимулира абсорбцията на фосфор, калций и магнезий. 

 

 

Освен посочените по-горе качества и предимства на витамин Д, можем да посочим още:

 

  • Заздравява опорно-двигателния апарат, ноктите и зъбите
  • Подсилва функцията на имунната система и защитните механизми на тялото
  • Промотира абсорбцията на магнезий, фосфор и калций
  • Понижава риска от ракови заболявания на дебелото черво, простатата, белите дробове и гърдата
  • Бори депресивните мисли, повишава доброто настроение и позитивизма

 

И все пак, макар, че витамин Д се намира в доста храни и дори се синтезира в тялото с помощта на холестерола и слънцето, над половината от българското население страда от дефицит на витамин Д. Статистиката е още по-притеснителна през сивите зимни месеци, когато слънчевите UV лъчи са доста по-слаби. Ето защо експертите препоръчват редовния прием на добавки с витамин D. За щастие в нашия онлайн магазин може да намерите голямо разнообразие от хранителни добавки с витамин Д. Може да ги разгледате ТУК

 

Свързана статия: Дефицит на витамин А – причини и симптоми

 

Какъв е препоръчителният дневен прием на витамин Д?

Препоръчителният дневен прием на витамин Д обикновено зависи от вашия пол, възрастова група, житейски етап и здравословно състояние. Специалистите са установили, че безопасната максимална доза витамин Д при възрастните е 3,000 - 4,000 IU, което се равнява на 75 - 100 мкг. Интоксикация се наблюдава при количества над 10,000 IU (250 мкг.), което е предпоставка за развитието на нежелани странични ефекти, като калциране на костната система, втвърдяване на артериите и вените, както и влошаване на работата на бъбреците, сърцето и белите дробове.

 

Дневен препоръчителен прием на витамин D:

 

  • От 0 до 12 м: мин. 400 IU - макс. 1,000 IU
  • От 1 до 18 г: мин. 600 IU - макс. 3,000 IU
  • От 18 до 70 г: мин. 600 IU - макс. 4,000
  • Над 70 г: мин. 800 IU - макс. 4,000 IU
  • Бременни и кърмещи жени: мин. 600 IU - макс. 4,000 IU

 

 

Какви са причините, които водят до дефицит на витамин Д?

Сред основните причини, които водят до недостиг на витамин D, се нареждат небалансираното хранене, нездравословният начин на живот, наличието на някои заболявания, напредването на възрастта, както и затлъстяването. Някои други определящи фактори тук биват липсата на слънчева светлина и нарушената абсорбция на стомашно-чревния тракт.

 

  • Нездравословно хранене - липса на плодове, зеленчуци, варива, риба и прекомерен прием на пържени храни, захарни изделия и преработени меса
  • Нездравословен начин на живот - тютюнопушене, прекомерен прием на алкохол, липса на физическа активност
  • Наднормено тегло - прекомерно натрупване на телесни мазнини, индекс на телесна маса (ИТМ) по-висок от 25 кг/м2 (наднормено тегло) и над 30 кг/м2 (затлъстяване)
  • Патологични състояния - наличие на автоимунни заболявания, проблеми с храносмилателния тракт, бъбречна недостатъчност
  • Житейски етап - напреднала възраст (над 50г), бременност, кърмене
  • Липса на достатъчно слънчеви лъчи - зимни месеци, застояване на закрито, по-тъмна кожа

 

Какви са симптомите при дефицит на витамин Д?

Дефицитът на слънчевия витамин е едно от най-честите състояния на витаминна недостатъчност в България. Макар и да се среща в тлъстата риба, говеждото месо и някои видове гъби, приемът на витамин Д чрез храната е доста по-нисък, в сравнение с този на останалите минерали и витамини. В много случаи, слънчевите лъчи също се оказват недостатъчни, особено през късна есен, зимата и ранна пролет. 

Недостатъчният прием на витамин D е свързан с повишен риск от развитие на остеомалация, остеопороза, рахит, както и с по-висок риск от наличие на сърдечно-съдови болести, диабет тип 2, ракови заболявания и невродегенеративни състояния. Хората в напреднала възраст, бременните жени, кърмачките, както и тези с по-тъмна кожа, са по-склонни към развитие на дефицит на витамин Д.

 

Сред най-изразените симптоми, свързани с недостиг на витамин Д, се нареждат:

  • Силна умора, липса на енергия и отпадналост
  • Често наличие на настинки и отслабен имунитет
  • Болки в ставите, костите, мускулите и гърба
  • Чупливи нокти, косопад и наличие на кариеси
  • Депресивни мисли, лошо настроение и честа раздразнителност
  • По-бавно от обикновено заздравяване на раните

 

 

Как да си набавим достатъчно витамин Д?

Витамин Д се среща най-вече в мазната риба (сардини, скумрия, херинга, сьомга, пъстърва, риба тон), говеждото месо, яйчния жълтък, гъбите и черния дроб. За съжаление обаче, в много случаи диетата се оказва недостатъчна за набавяне на нужните количества от слънчевия витамин. Поради тази причина, специалистите препоръчват приема на хранителни добавки с витамин Д, наред с целесъобразно хранене и здравословен начин на живот.

На българския пазар се среща голямо разнообразие от хранителни добавки с витамин Д. Имайте предвид обаче, че не всички притежават нужното качество и чисти съставки. Когато пазарувате за добавки с витамин Д е силно препоръчително да изберете надежден и сигурен онлайн магазин, като 4Fitness Shop, и да вземете под внимание следните фактори:

  • Проверете етикета и изберете добавки с витамин D3, тъй като тази форма е по-ефикасна в повишаването на общите нива на витамин D в тялото
  • Прегледайте списъка на съставките в добавката и избягвайте продукти с твърде много допълнителни вещества
  • Уверете се, че количеството витамин D в добавката е между 1000 - 4000 IU (25 - 100 мкг)

 

За направата на всяка статия влагаме много труд, усилия и време, за да може да Ви поднесем достоверна и лесна за разбиране статия. Ако статията Ви е била полезна, моля да я споделите в социалните мрежи, за да достигне до повече хора. Не забравяйте да ни последвате в Instagram и да харесате нашата страница във Facebook.  Благодаря ви!

  • Хранителен режим

    Когато начинът ви на хранене е съобразен с начина ви на живот, вашите цели, тренировъчния ви стаж и свободното време, с което разполагате, вие ще постигнете желаните резултати. Затова вие се нуждаете от индивидуален хранителен режим.

  • Комплексна програма

    Когато тренировъчната програма, хранителният режим и точните хранителни добавки се комбинират със следене на резултатите и оптимизиране на процеса, резултатите ще се постигнат по-лесно и ефекта ще е много по-голям.

  • Тренировъчна програма

    Повечето хора имат изоставащи мускулни групи, на които трябва да се обърне по-детайлно внимание, за да се изгради красиво и симетрично тяло, затова вие се нуждаете от специално изготвена тренировъчна програма.

  • Супер Абонамент

    Супер Абонамент включва хранителен режим, тренировъчна програма, консултация за прием на хранителни добавки, всекидневни консултации, следене на резултатите и оптимизиране на процеса в рамките на 3 месеца.