Храни

Морковите и техните ползи
0

Морковите и техните ползи

Морковите са изключително вкусна, питателна и лечебна храна. Интересното е, че в средновековна Италия морковите не са се консумирали като храна, а се използват само като лекарство. И до ден деншен този зеленчук се цени като лек в народната медицина в много страни. 

За да не губят хранителните си вещества през зимата, морковите се съхраняват в сандъчета със сух пясък. В морковите се съдържат: 10 - 12,2 % сухо вещество, 0,3 - 0,8 % суров протеин, 4,5 - 4,8 % захари,основно инвертна захар; пектин, лецитин. Главно достойнство на морковите са витамините: каротин (провитамин А), витамини B1, B2, РР, С.
 
Налице са още много ензими, етерични масла, терпени, кумарини, минерални вещества - калий, натрий, калций, магнезий, фосфор, йод, желязо и микроелементите манган и мед. Морковите съдържат малки количества ценни и незаменими аминокиселини. 

Най - богати на каротин са морковите с интензивно червен или оранжев цвят. Дневната нужда на човек от витамин А може да се задоволи само от един морков, който тежи около 100 г.

Както споменахме по-горе морковите отдавна се използват, освен като храна, и като лечебно средство. Свойствата им са известни още на древните гърци. Знаменитите лекари Хипократ и Гален ги препоръчват като противокашлично, болкоуспокояващо и противовъзпалително средство. Още тогава те ги прилагат за лечение на кокоша слепота, кръвоизливи и пикочно - каменна болест, както и за увеличаване на кърмата. По - късно известният арабски лекар енциклопедист Авицена също прилага морковите при лечението на някои заболявания. 
 

Какво прави морковите и сокът от моркови толкова ценни?

Морковът съдържа много бета каротин, от който организмът произвежда провитамина A, нужен за правилното функциониране на зрението. Благодарение на него очите на човека могат да се приспособяват да виждат в тъмното. Витамин A подпомага имунната система на човек и въздейства върху здравето на кожата. Често е наричан “витаминът на растежа”, тъй като е необходим и за правилното развитие на организма. 

Бета каротинът, който се съдържа в моркова, има още една важна роля. Той предпазва кожата от стареене и я защитава от UV излъчванията. Бета каротинът е безопасен за организма, тъй като неизползваният се изхвърля в процеса на обмяна на веществата. Благодарение на калия в морковите кожата става стегната и гладка, а бръчките не се задълбочават. 
 

За да запазят максимума от полезните си свойства и вещества, морковите не трябва да се режат при готвене. Те трябва да останат цели, за да имат противораководействие, открили учени от университета в Нюкасъл. Когато не ги накъсват, зеленчуците имат 25 пъти повече фалкаринол. Това е веществото, което действа срещу раковите клетки. 

Когато морковите се режат, полезните им вещества по-лесно преминават във водата при готвене. От топлината при варенето клетъчните стени омекват и пропускат водоразтворимите съединения.

Най-подходящите методи за кулинарна обработка на морковите са задушаването и варенето, защото гарантират максимално извличане на каротина. Варете морковите в малко вода в затворен съд на слаб огън до омекване. Когато станат готови, те трябва да са поели водата, в която са врели. Препоръчва се леко задушаване на морковите в малко мазнина.

Морковите са богати и на йод, поради което са от първа необходимост при заболявания, свързани с понижаване функцията на щитовидната жлеза. 

 

Какво прави сока от моркови толкова ценен?

Сокът от моркови намира извънредно широко приложение в диетичното лечение на много болестни състояния. Всекидневната му употреба засилва защитните сили на организма. Полезен е при физическа и психическа умора и при възстановяване след инфекциозни заболявания, при анемии и заболявания на лигавицата на стомаха и червата - гастрити, гастро - ентероколити и т. н. При камъни в бъбреците се препоръчва да се пие в продължение на няколко месеца 3 - 4 пъти на ден по 1 супена лъжица морковен сок. Пресният сок от моркови се препоръчва и за гаргара при зачервено гърло. 

Морковът е нискокалоричен, а същевременно съдържа целулоза и е богат с витамини и минерални соли, следователно е подходяща храна за намаляване на излишни килограми и регулиране на личното тегло.

 

Ако статията ви е била полезна, моля да я споделите в социалните мрежи, за да достигне до повече хора. Благодаря ви!

  • Хранителен режим

    Когато начинът ви на хранене е съобразен с начина ви на живот, вашите цели, тренировъчния ви стаж и свободното време, с което разполагате, вие ще постигнете желаните резултати. Затова вие се нуждаете от индивидуален хранителен режим.

  • Комплексна програма

    Когато тренировъчната програма, хранителният режим и точните хранителни добавки се комбинират със следене на резултатите и оптимизиране на процеса, резултатите ще се постигнат по-лесно и ефекта ще е много по-голям.

  • Тренировъчна програма

    Повечето хора имат изоставащи мускулни групи, на които трябва да се обърне по-детайлно внимание, за да се изгради красиво и симетрично тяло, затова вие се нуждаете от специално изготвена тренировъчна програма.

  • Супер Абонамент

    Супер Абонамент включва хранителен режим, тренировъчна програма, консултация за прием на хранителни добавки, всекидневни консултации, следене на резултатите и оптимизиране на процеса в рамките на 3 месеца.